Hansu kävi vierailemassa meidän hakutreeneissä ja otettiin lopuksi tottista/tokoa, kun meillä on ne ekat viralliset tokokokeet kesäkuun 7.

Haussa rullaa. Maalimiehet (edellisestä viisastuneena) valmiiksi piilossa. Ekalla Tinka toi rullan hienosti, mutta jätti sen keskilinjan alkuun ja sitten tuli mun luov (liikuin keskilinjaa lähetyksen jälkeen). Lähetin uudestaan ja ilmaisu meni hyvin. Näytölle lähdetään nykyään tosi vauhdilla.

Toka maalimies oli eri paikassa kun piti, joten en osannut huutaa "tuo"-käskyä, mutta Tinka toi silti rullan ja näytöllekin mentiin lujaa. Kolmas meni myös hienosti. Neljännen kanssa sitten taas takkuamista: ei ottanut rullaa maalimieheltä vaan lähti takas mun luo ilman. Lähetin uudestaan ja tällä kertaa tuli rullakin. Mutta näytölle lähdössä epävarmuutta, T kääntyi katsomaan mua muutaman metrin päästä, lähdin juoksemaan mukaan ja sit mentiinkin lujaa äijälle.

Yhteenvetoa: rullan luovutus mulle takkuaa; tiputtaisi rullan mielellään ennen mua: mun pitää jatkaa kävelemistä kunnes koira tuo rullan, eikä pysähtyä uhkaavana hahmona odottamaan rullaa ja koiraa. Näytölle lähetyksessä tarkkuutta, mielellään koiran pää sinne suuntaan missä maalimieskin on.... oho. Mä sählään vähän liikaa metsässä(kin). Mutta edistytty ollaan, se on hienoa. Koira tekee juuri niin hyvin kun olen sitä osannut opettaa.

Tottiksessa sain Hansulta neuvoja miten opetella seisomista (enemmän vartalon käyttöä että saan koiran pysähtymään nopeasti) ja seuraamista pitää ottaa tosi vaihtelevan pituisia matko, pitkiäkin. Luoksetulon törmäämisestä on tullut jo opittu juttu, se pitää rikkoa, kokeilen eteenpäin kumartumista ja pallopalkkaa toisesta kädestä taaksepäin heittäen (palkka tulee alempaa). Lisäksi pepputreeniä pitää tehdä vielä (koiralle!!!) että saan vasemman käännöksen kiinteämmäksi lopustakin.

Mulla on hieman ongelma nyt se, kun koulutan Tinkaa täysin positiivisilla metodeilla, ja osaaminen vähän loppuu siinä vaiheessa kun edetään ja alkaa tulla näitä epäpuhtauksia yms. Pitäisi vaatia koiralta, mutta en oikein osaa...tässä vaiheessa olisi niin helppo ratkaisu ottaa remmi käyttöön (treenaan aina koira irti) ja alkaa nyppimään ja repimään, mutta enpäs ota. Opettelen, kyllä mä vielä hokaan miten tästä jatketaan.

Siinä kaikki mitä nyt muistan. Ei muuta kun taas treenaamaan.... Kiitokset Hansulle jälleen kerran tosi loistavista neuvoista!