Viestitreenit eilen Jossun ja Kalevin kanssa. Otettiin sitten koko hiton repertuaari mukaan: GPS, radiopuhelimet ja tietty kaikki muu tarvittava.

Oli mun vuoro lähteä koirien kanssa tallustamaan. Yllättävää, miten vaikeata on kävellä kahden koiran, GPS:n ja repun kanssa suoraan. Kuka menee miltäkin puolelta puuta - ja mua?

No, alunperin oltiin aateltu puolen kilsan välimatkaa, mutta kun olin kävellut 250 metriä perin vaikeata maastoa (hirveä ala- ja ylämäki), juttelin Jossun kanssa, ja sovittiin, että kun on kerta toka treenit, kokeillaan ekat legit tällä matkalla - onneksi. Laitoin koirat kiinni ja lähetin Kaltsun ekaks. Se lähti hyvin ja meni Jossun luo suoraan. Tinka perään, hyvin meni. Kalevi ei oikein älynnyt mun luo takaisin tulemista, joten päätettiin lähettää Tinksu ekaks, ja se onnistui, hyvä me! Kalevi perään huudoilla avustettuna. Tällä välin saatiin suunnittelematon häiriö radalle, eli 3 marjastajaa Jossun ympärille, mutta hyvin koirat hanskasi häiriön, mitä nyt Kalevi viiletti aivan yhden marjastajan takapuolta viistäen mun luo ;D Hirveet bileet kun Kalevi tuli mun luo, ja oli hienoa kun sai sen oivaltamaan homman idean!

Lähetin pikku tauon jälkeen ensin Kalevin ja sitten Tinkan takaisin Jossun luo, molemmat oli tosin hienosti perillä siitä mitä pitää tehdä ja keskittyivät hienosti lähetyshetkellä. Kun olin lähettänyt koirat, siirryin noin 40m ettenpäin paikkaan, josta mua ei voinut nähdä edellisestä leiripaikasta. Samalla pidettiin myös pikku tauko, koirat kiinni puissa.

Tinka tuli ensin takas, näin sen nenä maassa tulossa ja kun se näki mut, aloin kehua. Oli se onnnellinen kun pääsi mun luo! Palkka (namit + pallo) ja Kaleville sama, molemmat hienosti laittoi nenän maahan automaattisesti vaikka tehtiin tämä siirtyminen ihan vaan "cold turkey" -tyylillä. Takaisin Jossulle lähetyksessä Tinka tuli 2 kertaa takaisin aina kun sanoin radiopuhelimeen "Nyt se lähti", tästä lähtien en puhu mitään lähetyksen jälkeen. Meni hienosti perille (vaikka lähtö ei ollutkaan räjähtävä), sitten Kalevi perään. Loppupalkkana kanankauloja ja rauhoitumista, minä tulin A-pisteeseen ja lauma oli koossa ja lopuksi juteltiin treeneistä ja heiteltiin sisaruksille palloa.

Tosi hyvä treeni. Vaikea, mutta onnistunut. Paljon oivalluksia koirille. 5 legiä, häiriötä ja lähetysvaikeuksia, mutta saatiin onnistumisia. Ensi kerralla hieman helpompi maasto ja treenin tavoitteena saada koirat juoksemaan mahdollisimman lujaa. Ja on noista välineistä vaan apua....