Olipa taas semmoinen reissu... Eli Hannan ja Teijan kanssa Hilulla sunnuntaina paimentamassa.

Olin niin suunnitellut etukäteen että olen tyyni ja zenmäisen loistava ohjaaja, ettei Tinka kuumene.

Kuumeni se. Ja haukkui. Tuo koira on siitäkin mulle sopiva, että se ei ole semmoinen räksyttävä piski, en yhtään tykkää treenatessa siitä kun koira ääntelee (vuotaa tai ylikuumenee). Mutta nyt siis sain Tinkan jotenkin sähläämällä semmoiseen mielentilaan, että ääntä lähti, neiti juoksi ympyrää ja räksytti. Mitä enemmän se räksytti, sitä enemmän minä hermostuin. Eli eka setti meni ihan reisille, rompasin jopa koiran eka kertaa elämässään niskasta ilmaan kun paloi käämit.  Nyt kaduttaa, ei se koiran vika ole että minä vaan olen maailman huonoin paimennusohjaaja.

No, otettiin vielä toinen perusharjoitus, joka menikin paremmin ajoittain. Mutta Annan luona löydetty tasapaino ja rauhallisuus oli tiptiessään. Sain Tinka toimimaan ainoastaan niin, että otin vauhdin pois laittamalla koiran HETI maahan kun se alkoi osoittamaan kiihtymisen merkkejä.

Sitten piti ottaa yksi treeni poispäin ajoa niin että koira oli liinassa. Liinaharjoitus toimi meillä (mutta ei poispäinajotreeninä), koska pääsin puuttumaan ryntäilyyn nyppäämällä liinasta ja kieltämällä. Varmaankin siitä syystä viimeinen treeni ankoilla meni yllättävän rauhallisesti ja kauniisti, yhtään höyhentä ei pöllähtänyt, olin positiivisesti yllättynyt.

Nyt kotiläksyksi harjoitellaan myötä- ja vastaan-käskyjä. Vaikka auton ympäri, niin että ollaan molemmat auton takana, sanon "myötä", jos koira lähtee oikeaan suuntaan, heitän pallon palkaksi auton yli. Lisäksi "kävele" -käskyn voisi opettaa, mulla ei ole nyt mitään rauhoittavaa käskyä jolla koira vaan kävelee.  Käsky voisi auttaa poispäinajossa, sillä Tinka kyllä kuuntelee mua vaikka hötkyileekin. Katotaan miten sen opettaisin, vinkkkejä vastaanotetaan. 

Sovittiin myös Hannan kanssa, että otetaan ensi kerralla jotain tötteröitä mukaan, että voi etukäteen suunnitella tarkkaan itselleen radan mitä ajaa. Näin koirallakin on varmempi olo kun ohjaajalla on suunnitelma eikä vain sattumanvaraisesti kuljeta eestaas. Lisäksi Tinkalla kokeillaan sitä, että minä kuljen edellä lampaiden kanssa ja neiti on liinassa Hannalla perässä. Kiitos Hannalle hyvästä matkaseurasta ja vinkeistä!